Oman ajan löytäminen arjen keskellä voi joskus olla vaikeaa, mutta siihen kannattaa satsata! #otaaikaaitsellesi

Kirjoitan tätä blogitekstiä pitkälti omasta näkökulmasta ja elämäntilanteesta. Olen reilu 30 -vuotias, työssäkäyvä, YAMK-opintoja tekevä, kahden alle 10-vuotiaan pojan äiti ja vaimo. Olen luonteeltani aktiivinen liikkuja ja immeinen, jolle puuhastelu ja tekeminen on tapa rentoutua. Elän siis elämäni niin sanottuja "ruuhka-aikoja" jolloin tekemistä riittää niin paljon ettei se kyllä tekemällä lopu. 

Kirjoitin aiemmin blogitekstimme, rentoutumisesta ja siitä, mitenkä se saattaa olla joskus vaikeaa. Voit käydä lukemassa edellisen kirjoituksen tästä. 

Heinäkuussa nostammekin Varapäreessä esille oman jaksamisen merkitystä. Päätinkin liittää oman ajan merkityksen tähän teemaan sopivaksi ja tuoda esille sen, miksi oma aika on arjen keskellä tärkeää ja mitä havaintoja olen itsessäni tehnyt tähän liittyen viimeisen viiden vuoden aikana. Päätin myös etsiä hieman lisää tietoa siitä, miksi oma aika on tärkeää ja mitkä asiat vaikuttaa siihen, paljonko omaa aikaa tarvitsee. Miksi siis oma aika tukee omaa hyvinvointia ja jaksamista?

Psykologi ja psykoanalalyytikko Anna Collander on Kodin kuvalehden artikkelissa kertonut hyvinkin tiivistytesti tätä asiaa ja omasta mielestä hyvin lähellä omaa arkea tuotuna. Jokainen meistä on yksilö ja jokainen meistä kaipaa tai tarvitsee omaa aikaa, mutta jokaisella on oma yksilöllinen tarve siihen. Collander viittaakin artikkelissa, että ihmisten, jotka tarvitsevat omaa yksinoloaan kokevat sen täysin samanlaisena perustarpeena kuin esimerkiksi nukkuminen ja syöminen. Kyseessä voi olla siis hyvinkin tärkeä tarve sille, että oikeasti jaksaa ja voi hyvin.


Meidän jokaisen onkin hyvä siis pohtia sitä, paljonko juuri MINÄ ITSE koen tarvitsevani omaa aikaa? Mikä on ITSELLENI riittävää? Monesti asetamme toisten tarpeet ja hyvinvoinnin omamme edelle vaikka olisi erittäin tärkeää muistaa huolehtia myös omasta jaksamisesta koska silloin jaksamme auttaa ja tukea sekä olla paremmin läsnä toisten seurassa kun itse jaksamme ja voimme hyvin. Toki aina se ei näin mene, mutta pääsääntöisesti hyvä nyrkkisääntö olisi huolehtia kokoajan myös itsestään.

Olen itse pohtinut tätä omaa aikaa oikeastaan vasta sen jälkeen kun omat lapseni syntyi. Ennen sitä omaa aikaa oli vaikka kuinka paljon, eikä sellaiseen tullut niinkään kiinnitettyä huomiota. Omaa aikaa riitti vaikka parisuhteessa olikin kun molemmilla oli omat harrastukset siinä arjen keskellä ja aikatauluttaminen arjen keskellä oli huomattavasti helpompaa. Lasten jälkeen oman ajan pitäminen (tai sen muistaminen) ei ollutkaan yhtä helppoa vaan siihen piti panostaa aikaa ja suunnitella, että sellainen järjestyy. 

Ja suurin oivallus ja huomio omasta itsestään on viimeisten vuosien aikana on ollut se, että minä todellakin tarvitsen omaa aikaa. Tarvitsen aikaa jolloin minun ei tarvitse olla kenellekkään läsnä, minun ei tarvitse puhua, minun ei tarvitse tehdä mitään mitä minun ei tarvitse tehdä.

Oman ajan tarve ei tarkoita sitä, että olisit läheisillesi tyly tai itsekäs. Omasta mielestäni oman ajan tarpeesta tulee avoimesti kertoa omille läheisilleen, jotta he ymmärtävät sinua paremmin ja omaa aikaakin saa varmasti järjestymään helpommin. Toki täytyy myös muistaa kunnioittaa omaa perhettään ja läheisiään ettei vaadi vain itselleen omaa aikaa.

Anna Collander kertoo, että jokaisen tulisi osata yksin nukkua, itkeä ja nauttia. Onnistuuko nämä sinulla yksin ollessa?

Collander kiteyttää todella hyvin sen minkä takia nämä kolme asiaa tule osata yksin ollessa, yksinkertaisesti sen takia, että osaa elää niin että tekee itsensä onnelliseksi eikä siihen tarvitse aina toisia.


Itselle oma aika on todella tärkeää. 

Siis oikeasti, todella tärkeää.

Ilman sitä oisin varmasti henkisesti todella huonossa kunnossa, kenties masentunut tai uupunut, kenties molempia. Olen oivaltanut sen, että kun minulla on tarpeeksi omaa aikaa jaksan paljon paremmin. Minusta huomaa kyllä jos oma aika on jäänyt liian vähälle, minusta tulee kiukkuinen ja välttelen ihmisten seuraa.

Osalle oman ajan ottaminen tai yksin oleminen voi tuntua ahdistavalta ja stressaavalta. Meitä kun on niin monenlaista. Yksin olemisen pelkoon voi liittyä menneisyyden vanhat tapahtumat tai se ettei viihdy oikein omassa seurassa. Jos yksin olo on jostain syystä vaikeaa kannattaa sitäkin pohtia, Missä syy?

Oman ajan ottamistakin pystyy harjoittelemaan ja kannattaakin harjoitella jos se tuntuu vaikealta. Yksin olemisen ja oman ajan ottamisen voi aloittaa pienillä asioilla esimerkiksi sulkemalla puhelimen pieneksi hetkeksi, käy yksin lenkillä tai katsoo yksin telkkaria. Mikä tahansa oikeastaan käy kunhan vain tekee yksin. Ja tottakai kannattaa tehdä juuri sitä, mikä itsestä tuntuu kivalle ja mitä voisi yksin tehdä! Kannattaa pohtia mitä kaikkia hyviä puolia yksin olosta voi saada.

Kannustankin nyt pohtimaan mitä oma aika sinulle merkitsee? Mikä on parasta tai pahinta omassa ajassa? Viihdytkö yksin vai kaipaisitko sitä lisää?

Meistä jokainen tarvitsee omaa aikaa! 

Joten muista ottaa itsellesi aikaa, nauttia vain ja ainoastaan omasta seurasta.

#otaikaaitsellesi

-Johanna-


Ps. Varapäre on tehnyt heinäkuun ajaksi Ota aikaa itsellesi -näyttelyn Kiuruveden kirjaston aulaan. Käyhän katsomassa se ja varaa aikaa siihen, että et pidä mitään kiirettä! 



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mykkäkoulusta työtehtävien tahalliseen vaikeuttamiseen - Työpaikkakiusaaminen ilmenee eri tavoin.

Uusi apuohjaaja Elina esittäytyy!

Toiminnanohjaajan esittely ja ajatuksia luovuudesta