Mielenterveystyö tänään ja huomenna
Mikä on mielenterveyden hinta?
Mielenterveydestä puhutaan ehkä enemmän kuin koskaan ennen.
Mediassa puhutaan jo mielenterveyskriisistä ja kansantaudista.
Vuosittain 20–25% aikuisista sairastaa jotain
mielenterveyden häiriötä, joten aihe koskettaa ainakin välillisesti lähes
jokaista suomalaista jollain tavalla.
Kelan mukaan viime vuonna lähes 100 000 henkilöä Suomessa
oli pitkällä sairauslomalla mielenterveyssyistä. Vertailuna pitkillä
sairauslomilla tuki- ja liikuntaelinten sairauksien vuoksi oli 80 000 henkilöä. (1)
OECD:n raportissa arvioidaan, että mielenterveyden häiriöt
maksavat yhteiskunnalle Suomessa vuosittain noin yksitoista miljardia euroa.
Summa koostuu työmarkkinoiden ja terveyspalveluiden kustannuksista sekä
sosiaaliturvasta.
Kun tähän lisätään, että koko 2000-luvun ajan psykiatrian
rahoitusta on leikattu, vaikka palveluiden tarve ei ole ainakaan vähentynyt,
alkaa soppa olla valmis. (2)
Suosittelen katsomaan dokumentin, jonka MOT teki
mielenterveyspalveluiden haasteista, kun kirjailija Miki Liukkonen ja näyttelijä
Jasmin Voutilainen eivät saaneet apua ja päätyivät lopulliseen ratkaisuun.
Dokumentti Menetetty elämä kuvaa tämän päivän haasteita
saada riittävää apua mielenterveyden häiriöihin ja kuinka itsemurhayrityksenkin
jälkeen on vaikeaa päästä hoitoon, vaikka sinne itse haluaisi.
Tämä on terveydenhuollossa arkipäivää ja kertoo tarinaa
kiireestä ja riittämättömistä palveluista. Siis juuri niistä palveluista, joista
on leikattu koko tämän vuosituhannen ajan. (3)
Minua ihmetyttää riittääkö tosiaan viiden päivän koulutus korvaamaan
vuosia kestävän psykoterapiakoulutuksen?
Uudistuksen hyviä puolina voi olla mahdollisuus siihen, että
palveluja ja lyhyttä terapiainterventiota voidaan tarjota useammalle
tarvitsijalle ja toivon mukaan aikaisemmassa vaiheessa, jolloin raskaampia
palveluita ei tarvita. Emme kuitenkaan saa unohtaa sitä ryhmää ihmisiä, joka
edelleen tarvitsee kattavampia ja raskaampia palveluita.
Parasta olisi tilanne, jossa palveluista ei leikattaisi,
vaan rinnalle tulisi monipuolisempia, kattavampia ja parempia palveluita,
joista voisi valita parhaiten tilanteeseen sopivan hoitomuodon ja avun.
Hyvinvointialueiden psykoterapiat ovat tärkeitä kaikista
haavoittuvammassa asemassa oleville, niille, jotka eivät täytä Kelan
kuntoutuspsykoterapian ehtoja tai joilla ei ole kelan tukemaan terapiaan varaa.
Kelan tukemaan terapiaan on tarkat kriteerit, jotka on
täytettävä, jotta terapiaa voi saada.
Kuntoutuspsykoterapia on tarkoitettu 16–67-vuotiaille, jolla
on työ- tai opiskelukyky uhattuna. Ehtona on, että henkilö on saanut
mielenterveyden häiriön toteamisen jälkeen vähintään 3 kuukautta asianmukaista
hoitoa.
Lisäksi tarvitaan psykiatrin lausunto, jonka perusteella
voidaan arvioida, että kuntoutuspsykoterapia on tarpeen työ- tai opiskelukyvyn
tukemiseksi tai parantamiseksi.
Tuki haetaan vuodeksi kerrallaan ja sitä on mahdollista
saada 3 vuotta putkeen. Tämän jälkeen terapiaan tulee 5 vuoden ”karenssi”, kun
terapiaa ei voida myöntää. Karenssi tulee myös, jos lopettaa syystä tai
toisesta terapian kesken.
Kuntoutuspsykoterapia ei myöskään ole ilmaista, vaan kela
maksaa asiakkaalle 57,60e / psykoterapiakäynti ja loput asiakas kustantaa itse.
Terapeutista riippuen omavastuun hinta vaihtelee esimerkiksi 22–45 euron
välillä.
Eli kuukaudessa hintaa terapialle voisi tulla esimerkiksi noin
180 €, jos terapiassa käy viikoittain. Jos terapiassa tarvitsee käydä kahdesti
viikkoon, summa luonnollisesti kaksinkertaistuu. Ei siis kovin pikku summa,
johon aivan jokaisella olisi varaa. (5)
Kuntoutuspsykoterapiaan
hakeutuminen on myös prosessi, joka koetaan yleisesti hankalaksi ja
vaivalloiseksi. Lisäksi psykoterapeutin etsimiseen ei saa rahallista tukea,
vaan se täytyy maksaa kokonaan itse. Eli jos käyt useammalla
tutustumiskäynnillä ja et löydä heti terapeuttia, joka tuntuu omalta, summa voi
kasvaa nopeasti isoksi.
Lisäksi alaa vaivaa pula koulutetuista psykoterapeuteista,
sillä koulutus maksaa kymmeniätuhansia euroja osallistujalleen. Sopivaa psykoterapeuttia voi joutua etsimään
pitkään näistä syistä johtuen.
Tutkimus osoitti myös, että sosioekonomiset erot
määrittelevät kuntoutuspsykoterapian käyttöä vielä siinäkin vaiheessa, kun
henkilö on lähellä työkyvyttömyyseläkkeen aloitusta. Tässä ryhmässä
sosioekonomiset erot näyttäytyivät edelleen merkittävinä, ja erityisesti
työttömien terapiaan pääsy oli vähäistä. Eniten terapiaa saavat korkeasti koulutetut.
(6)
Syitä tähän on varmasti monia, mutta uskon vahvasti, että
aikaisemmin mainitsemani seikat esimerkiksi hinnasta ja prosessin vaikeudesta
vaikuttavat asiaan.
Hälyttävää on myös se, että tänä vuonna julkaistun
tutkimuksen mukaan mielenterveyden vuoksi työkyvyttömyyseläkettä hakeneista
vain 25 % oli saanut kelan kuntoutusta hakemusta edeltäneen vuoden aikana ja
vain 12 % oli saanut Kelan kuntoutuspsykoterapiaa ja masennuslääkkeitä, vaikka
tutkimusten mukaan yhdistelmähoito on tehokkain hoito masennukseen. (7)
Meillä on siis todellakin mielenterveyskriisi käsissämme,
josta meistä jokainen maksaa hirvittävää hintaa. Olen seurannut tilannetta jo
työnikin puolesta ja tämän päivän kehitys huolestuttaa minua.
Keinot, joilla yhteiskunta, hyvinvointialueet ja hallitus
hakee säästöjä tuo niitä ehkä tänään, mutta lisäävät palveluiden tarvetta
tulevaisuudessa.
Mielenterveys ongelmat eivät katoa keskikaljalla tai
viinalla kuten hallituspuolueen kansanedustaja Teemu Keskisarja kertoi
Iltalehdessä muutama päivä sitten. (8)
Minusta on outoa ja oikeastaan aika vaarallista, että näin
korkeassa asemassa oleva ihminen voi lausua tällaisia lausuntoja julkisuuteen, vailla
minkäänlaista tieteellistä tai tutkittua pohjaa. Vaikka edustaja Keskisarja ei
itse uskoisikaan terapiaan, tutkimusnäyttö terapian hyödyistä on kiistaton.
Eivätkä mielenterveysongelmat katoa silläkään, että
palveluiden saatavuutta ja laatua heikennetään.
Hullunkurisinta ja surullisinta tilanteesta tekee se, että
niin hallitus, kuin myös hyvinvointialueet suunnitelmissaan kertovat kuinka
mielenterveyttä pitäisi tukea, silti toimet ovat monelta osin päinvastaiset.
Hallituksen kaavailema nuorten terapiatakuu olisi hieno ja
tärkeä uudistus, mutta valitettavasti se on täysin riittämätön. Varsinkin kun
muut hallituksen toimet lisäävät epävarmuutta ja taloudellisia haasteita juuri
nuorille ja muille haavoittuvassa asemassa oleville.
On ymmärrettävää, ettei rahaa ole ja säästöjä on etsittävä. Silti samaan aikaan kun hallitus leikkaa kaikista köyhimmiltä, suunnitteilla on esimerkiksi osakesäästötilin talletusrajan nostaminen viidestäkymmenestätuhannesta eurosta 100 000 €. Tämä toimi siis parantaa jo valmiiksi hyvätuloisten asemaa ja lisää eriarvoisuutta. Sen lisäksi se vähentää valtion verotuloja arviolta 20 miljoonaa euroa. (9)
Ja tämä vain
esimerkkinä.
Eikä täällä yhdistysmaailmassa ole sen helpompaa toimia. Me
haluamme tuottaa laadukasta ja merkityksellistä palvelua myös tulevaisuudessa,
mutta tulevaisuuden epävarmuus varjostaa jokaista suunnitelmaa.
Millainen on rahoitusten tulevaisuus?
Onko rahoitusta mahdollista saada myös tulevaisuudessa ja
kuinka paljon ja miten järjestöiden kesken nämä rahat jaetaan?
Riittääkö rahaa vain isoille toimijoille suurimpiin
kaupunkeihin ja keskuksiin, vai toteutuuko alueellinen tasa-arvo
tulevaisuudessa?
Kuinka hyvinvointialueiden ja hallituksen leikkaukset tulevat näkymään arjessamme ja kuinka ne tulevat osumaan kohderyhmäämme?
Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä kysymyksistä, joita
minulla pyörii mielessä tällä hetkellä. Ainoa varma on epävarma.
Me kolmannella sektorilla tuotamme hyvinvointipalveluja ja
ennaltaehkäisevää työtä kustannustehokkaasti ja silti laadukkaasti.
Tarkoitus ei ole kilpailla muiden toimijoiden kanssa, vaan
lisätä yhteistyötä yli sektori- ja kuntarajojen. Uskon, että kattavalla
yhteistyöllä voisimme luoda entistä vaikuttavampia ja parempia palveluita ihan
jokaiselle. Mutta vaikka yhteistyö saataisiin toimimaan paremmin, ei se riitä,
jos toiminnan rahoitus ei ole vakaalla pohjalla.
Hallitusohjelmassa on suunnitteilla STEAn eli sosiaali- ja
terveysjärjestöjen avustuskeskuksen avustuksiin 100 miljoonan leikkauksia vuoteen
2027. Vielä ei tiedetä, kuinka tämä tulee vaikuttamaan järjestökenttään. (13)
Mutta minua ihmetyttää suuresti tämä ristiriita. Kuinka
hallitus aikoo samalla viedä pohjan toiminnalta ja samalla lisätä yhteistyötä?
Kuinka lisätä yhteistyötä tahojen kanssa, jotka pahimmassa tapauksessa
lakkaavat olemasta, sillä rahaa ei ole?
Hyvinvointialueiden tilanne ei ole sen parempi. Talous on
pahasti miinuksella ja siitä on vaikeaa jakaa rahaa järjestöille. Tänä vuonna
esimerkiksi Pohjois-Savon hyvinvointialueen jakama järjestöjen avustus on ymmärrettävästi
viimevuotta huomattavasti pienempi.
Viesti on joka puolella sama, teette tärkeää työtä, mutta
meillä ei ole rahaa tukea teitä tulevaisuudessa.
Minä, kuten moni muukin järjestö aktiivi ja järjestöissä
työskentelevä, teen tätä työtä täydellä sydämellä ja haluaisin tehdä sitä myös
jatkossa.
Toivottavasti se on mahdollista myös tulevaisuudessa.
-Titta-
Lähteet:
1.
https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-192523
2.
https://mieli.fi/yhteiskunta/mielenterveys-suomessa/tilastotietoa-mielenterveydesta/
3.
https://areena.yle.fi/1-63858248
4.
https://yle.fi/a/74-20057654?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp
5.
https://www.kela.fi/kuntoutuspsykoterapia
8.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8a9fc1eb-36a9-47cb-b8f1-52f609ee82a7
9.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009830297.html
10.
https://pshyvinvointialue.fi/avustukset-ja-toiminnallinen-yhteistyo-yleishyodylliselle-toiminnalle
12.
https://yle.fi/a/74-20058797
13.
https://www.stea.fi/tietoa-steasta/ajankohtaiset-koontisivu/blogit/virstanpylvaita/
Kommentit
Lähetä kommentti