Voiko haasteista huolimatta opiskella? - Todellakin!
Nyt
maaliskuussa meillä täällä Varapäreessä on kuukauden teemana tasa-arvo ja
yhdenvertaisuus.
Mietin
pitkään mistä näkökulmasta haluaisin tätä aihetta käsitellä, sillä tämä aihe on
valtavan suuri ja monipuolinen.
Vaikka
elämme Suomessa, joka on yksi maailman tasa-arvoisimpia maita, emme mekään ole
täydellisiä ja meilläkin on valtavasti tekemistä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden
kehittämiseksi.
Meillä on
valtavasti erilaisia syrjiviä rakenteita ja paljon näkymättömiä esteitä, joita
esimerkiksi erilaisiin vähemmistöihin kuuluvat joutuvat ylittämään.
Haluan ottaa
esiin mahdollisuuden tasa-arvoiseen ja yhdenvertaiseen opiskeluun, sillä tämä
aihe on minun elämässäni pinnalla tällä hetkellä.
Tässä
tekstissä en ota kantaa vähemmistöjen tai sukupuolien väliseen tasa-arvoon (vaikka
ne ovatkin todella tärkeitä asioita) vaan pohdin erilaisten haasteiden
vaikutusta mahdollisuuksiin rakentaa mielekästä tulevaisuutta.
Kuinka
suhtaudumme erilaisiin haasteisiin tai esteisiin? Entä, jos on haasteita esim.
keskittymisen, lukemisen tai (mielen)terveyden kanssa? Saako silloin koulusta
tukea ja ehkä mukautettuja ja räätälöityjä opintoja?
Entä, onko
kaikki kouluntilat esteettömiä, joilla pääsee liikkumaan apuvälineitä apuna
käyttäen? Kuinka voi opiskella, jos et välttämättä pääse edes koulurakennukseen
sisään?
Tällaisia
asioita ei välttämättä tule miettineeksi, jos ne eivät suoranaisesti itseä
kosketa, mutta nämä asiat ovat valtavan suuria heille, joita nämä asiat
koskettavat.
Emmekä voi
unohtaa sosiaalisia tekijöitä.
Esimerkiksi
minä olen aikaisemmin pohtinut ja kipuillut sitä, voinko ohjautua opiskelemaan
ja työskentelemään mielenterveys alalle, koska itsellänikin on kokemusta
mielenterveyden haasteita. Olen miettinyt mitä muut ajattelevat, ja minulla
kesti kauan ennen kuin tajusin, että se on turhaa. Mielenterveysongelmat eivät
ole minua määrittävä tekijä. Voin olla hyvä työssäni taustastani huolimatta ja
useasti jopa sen ansiosta! Tärkeää kuitenkin on pitää huolta omasta jaksamisesta,
sillä hyvinvoiva ohjaaja on hyvä ohjaaja!
Tutkimuksista
tiedämme, että tausta kuitenkin vaikuttaa opintoihin. Tutkimusten mukaan
korkeakoulutettujen lapset menevät todennäköisemmin myös itse korkeakouluun.
Mistä
tälläinen johtuu, emme tarkalleen tiedä ja itse pohdinkin, onko siihen vain
yhtä oikeaa vastausta?
Luulen, että tämä on monen asian summa ja
esimerkiksi lapsena koettu köyhyys voi vaikuttaa vahvasti minä kuvaan ja ajatuksiin
omista mahdollisuuksista, toisaalta se voi toimia myös eteenpäin työntävänä
voimana.
Paljon hyvääkin meillä on ja olemme ottaneet harppauksia kohti parempaa. Opiskelun tasa-arvo meni taannoin pykälän eteenpäin, kun toisen asteen tutkinto tuli osaksi oppivelvollisuutta.
Parasta tässä on, että jatkossa nuorille oppimateriaalit ovat ilmaiset! Mielestäni se on parannus monen nuoren elämään.
Monet nuoret
ovat olleet aikaisemmin pulassa koulukirjojen ja muiden opiskelu välineiden hankinnan
kanssa, sillä ne osaavat olla todella kalliita! Tämä on jopa johtanut siihen,
että osa on joutunut jättämään jopa koulun kesken, sen hinnan takia. Onneksi
tähän on tullut muutos!
Kouluissa myös tehdään valtavasti ”ruohonjuuritason” työtä tasa-arvon parantamiseksi joka päivä.
Meillä jokaisella tulee olla oikeus opiskella ja oppia mielenkiintoisia
asioita, opiskella mieleistä alaa ja toivottavasti myös mahdollisuus työllistyä
rajoitteista ja esteistä huolimatta!
Titta
Kommentit
Lähetä kommentti