Taiteen ja kulttuurin merkitys hyvinvoinnissani

 

” Arvaatko

Se on siellä rivien välissä.

Kun on aika, kerron sen.”

Elina Erholtz


Viimeinkin koittaa hetki, kun saamme myydä katsomomme täyteen ympäri Suomen, kiinnittäen kuitenkin huomiota edelleen hyvään käsihygieniaan ja terveenä paikalle tulemiseen. Aihetta en pysty lähestymään mitenkään ilman, että mietin sitä juuri tässä hetkessä, ja miten tärkeänä koen taiteen ja kulttuurin omassa elämässäni. Ja kuinka onnellinen olenkaan juuri nyt, kun viimein voimme kotisohvalta tai eristyksistä olon jälkeen kavuta pikkuhiljaa lavoille, katsomoihin tai reissun päälle ihastelemaan taidetta vähän kauemmaskin. Jäljellä on enää maskit estämässä yhtä tärkeää ilmaisunmuotoa, mutta jättäkäämme se nyt huomiotta.

Taide ja kulttuuri, eivät onneksi enää ole saatavilla vain joillekin tietyille ryhmille, vaan keinoja nauttia taiteesta ja kulttuurista on monia. Hienointa onkin, kuinka se on meille jokaiselle niin henkilökohtainen ja oma kokemuksensa, eikä sitä tarvitse arvottaa. Emme voi laittaa tunteita, kokemuksia tai elämyksiä toistemme mieleen vaan jokainen tunnemme, koemme ja elämme yksilöinä, niin myös silloin kun ajattelemme taidetta ja kulttuuria. Voimme myös valita juuri sen väylän tai tavan, kuin se kullekin sopii. Ottaa siitä irti sen, mitä tarvitsemme ja myös sen, mitä emme tiedosta tarvitsemamme. Siksi kai sitä ei aina voi perustella, miksi se on niin tärkeää ja merkityksellistä hyvinvoinnilla, vaikka sitä tutkittu onkin. 



Tässäpä siitä kuitenkin yksi esimerkki:

”Kansainvälisen tutkimuksen perusteella on vahvaa näyttöä taiteen ja taiteellisen toiminnan merkityksestä fyysisen ja psyykkisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä osana hoitoa ja paranemista.

Tutkimuksissa on havaittu, että taidetoiminta voi:

  • edistää positiivista mielenterveyttä
  • parantaa mielialaa
  • ehkäistä tai vähentää negatiivisia tunteita, kuten ahdistuneisuutta, masentuneisuutta ja surullisuutta
  • tukea mielenterveyden haasteiden kanssa pärjäämistä arjessa
  • edistää mukautumis-, sopeutumis- ja sietokykyä eli resilienssiä
  • lisätä itsetuntemusta, itsetuntoa ja itseluottamusta
  • vähentää sosiaalista syrjäytymistä ja tukea sosiaalista osallistumista ja osallisuutta
  • tarjota mahdollisuuden korjaaviin ja vahvistaviin kokemuksiin, itseen liittyvien negatiivisten tai toimintaa rajoittavien käsitysten muuttamiseen sekä uudenlaisten roolien ja identiteettien omaksumiseen. ” (Laitinen 21.10.2017)


Minun musiikkimakuni, mieltymykseni esimerkiksi maalaustaiteeseen tai kulttuurielämyksiin on juuri minun omani ja sen on täydellinen juuri sellaisena kuin se on. Olen onnekkaassa asemassa, että lähipiiriini ja harrastuksiini kuuluu vahvasti taide ja kulttuuri todella monin eri tavoin. Sen täytyy olla yksi syy, miksi koenkin olevani onnellinen ja hyvinvoiva. Onhan tällä hetkellä työsuhde-etunani myös olla kulttuurin ja taiteen keskiössä Kiuruveden kirjasto- ja kulttuuritalolla.

Teatterin harrastaminen; kirjoittaminen, ohjaaminen, näytteleminen ja katsominen ovat olleet mukana pitkään. Muistan vieläkin ala-asteella ollessani, (silloin puhuimme vielä ala-asteesta) näytelmän ”Voihan Vinski”, jossa päähenkilönä oli edesmennyt Antti Majanlahti. Hän teki roolissaan minuun sellaisen muistijäljen, että muistan sen edelleen. Se tuntuu suorastaan käsittämättömältä.

Mutta muistanhan toki tuolta ajalta myös lempibändini ”The Beatlesin”, joka on määrittänyt musiikkimakuani varmasti ihan pienestä asti. Minulle musiikki antaa energiaa, lohtua, rauhoittaa ja kuljettaa. Muistanpa myös nähneeni ohjelman, jossa kukille soitettiin musiikkia ja verrattiin niiden kasvua erilaisen musiikin myötä. Tätä ei nyt ihan voi soveltaa meihin ihmisiin, sillä me taidamme sanoa kyllä ihan itse, mikä musiikki meille on paras vaihtoehto. Minä jään usein kiinni johonkin tiettyyn artistiin tai bändiin. Suorastaan hurahdan, jos näin voi sanoa. Tällä hetkellä minut on saanut sekaisin Freddie Mercury ja Queen.



Minusta on myös äärimmäisen ihana lukea lapselleni päivittäin, viedä häntä museoihin, teatteriin ja maailmalle. Kuulla umpirehellistä palautetta ja pohdintaa näkemästään ja kokemastaan. Kokeilla myös itse uusia ulottuvuuksia taiteen parissa, kuten maalata taulu ja olla vielä ylpeä omasta lopputuloksestaan. Valmista ei tule tällä saralla koskaan ja myönnettäköön, että haaveilen olevani sitten joskus eläkeikäinen taiteen suurkuluttaja, niin Suomessa kuin maailmalla.

”Kansainvälisen tutkimuksen perusteella on vahvaa näyttöä taiteen ja taiteellisen toiminnan merkityksestä fyysisen ja psyykkisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä osana hoitoa ja paranemista.

Tutkimuksissa on havaittu, että taidetoiminta voi:

  • edistää positiivista mielenterveyttä
  • parantaa mielialaa
  • ehkäistä tai vähentää negatiivisia tunteita, kuten ahdistuneisuutta, masentuneisuutta ja surullisuutta
  • tukea mielenterveyden haasteiden kanssa pärjäämistä arjessa
  • edistää mukautumis-, sopeutumis- ja sietokykyä eli resilienssiä
  • lisätä itsetuntemusta, itsetuntoa ja itseluottamusta
  • vähentää sosiaalista syrjäytymistä ja tukea sosiaalista osallistumista ja osallisuutta
  • tarjota mahdollisuuden korjaaviin ja vahvistaviin kokemuksiin, itseen liittyvien negatiivisten tai toimintaa rajoittavien käsitysten muuttamiseen sekä uudenlaisten roolien ja identiteettien omaksumiseen. ” (Laitinen 21.10.2017)

Terveisin

Elina Erholtz


Lähteet:

https://www.sitra.fi/artikkelit/nakokulmia-taiteen-ja-kulttuurin-terveysvaikutuksiin, Liisa Laitinen 21.10.2017

Kuvat Elina Erholtz


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Uusi apuohjaaja Titta esittäytyy!

Sairaanhoitajaopiskelija Sanna ja sosionomiopiskelija Enni harjoittelussa Varapäreellä!

Kiuruveden liikunnan erityisohjaajan tervehdys!