Liikunnan vaikutukset omaan hyvinvointiin ja jaksamiseen

Meidän jokaisen elämässä on liikunta mukana, toisilla enemmmän, toisilla vähemmän. Liikumme joka päivä jonkin verran ilman että sitä sen kummemmin edes pitää liikuntana. Liikunnaksi lasketaan myös kotitöiden tekeminen tai omalla pihalla puuhastelu. Puhutaan hyötyliikunnasta. Liikunnalla on valtava merkitys meidän kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, ei pelkästään fyysiseen hyvinvointiin vaan myös mielen hyvinvointiin.

Jokaisen meistä on tärkeää miettiä liikunnan merkitystä meidän arjessamme ja mitä hyötyjä liikunnasta saa itselleen. Vaihtoehtoja eri liikuntamuotoihin on ja kannattaa rohkeasti kokeilla eri tapoja niin voi löytää itselleen juuri sen parhaimman ja mielekkäimmän tavan liikkua. Ryhmäliikunnan kautta voi löytää uusia ihmisiä elämäänsä ja monesti yhdessä liikkuminen lisää motivaatiota lähteä liikkeelle. Hyvä fyysinen kunto auttaa meitä myös paremmin jaksamaan arjesta ja sitä kautta saa lisää energiaa ja aktiivisuutta elämäänsä. Liikunnan merkitystä osana elämää ei tule missään nimessä väheksyä.



Suunnitellessa itselle sopivaa liikuntaa on tärkeää kuunnella vointiaan ja miettiä, mitä jaksaa tehdä. Liikunnan aloittaminen voi joskus tuntua työläältä ja silloin voi olla hyvä aloittaa liikkuminen rauhassa ja vähitellen lisätä sitä. Itselleen voi asettaa pieniä tavoitteita liikuntaan. Tavoitteita asettaessa kannattaa myös miettiä, mikä on itselle tärkeä syy liikkua. Pienikin määrä liikunta tuottaa tulosta. 

Liikunnalla on paljon terveysvaikutuksia ja se tuo elämään mielekästä sisältöä sekä parantaa elämänlaatua. Liikunnan avulla saa ajatukset nopeasti pois ikävistä asioista vaikeina aikoina. Stressi ja huolet unohtuvat ainakin hetkeksi. 

"Oman kokemuksen kautta kyllä voin todeta, että liikunnan avulla minä puran omaa stressiä, pahoja tuntemuksia, ärsytystä. Ilman liikuntaa ja konkreettista tekemistä ahdistuisin tai menisin liian syvälle omiin tunteisiini. Jo itse se, että pääsee luontoon kävelemään ja olemaan helpottaa oloa. Luonnolla ja liikunnalla on valtava merkitys itselle ja omalle hyvinvoinnille. Kun ymmärsin miten paljon saan iloa ja hyvää oloa liikunnasta en luovu siitä mistään hinnasta. Olenkin monta kertaa sanonut, että ilman liikunta oma pää olisi mennyt sekaisin jo aikoja sitten." -Johanna-

Liikunta parantaa myös unta ja unen laatua sekä lievittää jännitystä, ahdistusta ja masennusta. Joillekin rauhallinen luonnossa liikkuminen antaa mahdollisuuden keventää mieltään, pienikin kävelylenkki voi helpottaa oloa. Erilaisilla rentoutus- ja hengitysharjoituksilla voi kokeilla parantaa omaa keskittymiskykyä tai purkaa jännitystä ja ahdistusta. Kiuruvedelläkin on aivan loistavia paikkoja jonnekka mennä kävelemään ja vaikka nuotion ääreen makkaranpaistoon yksin, perheen tai ystävien kanssa. Kannattaa ehdottomasti hyödyntää meidän oman paikkakunnan liikuntapaikkoja!



Yhdessä liikkuminen ja tekeminen lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä tuo mahdollisuuden tutustua uusiin ihmisiin. Liikuntaa on helppo lisätä myös päivittäisiin tekemisiin. Tv:tä katsoessa voi samalla venytellä, kaupassa käydä kävellen ja hissin sijaan käyttää portaita. Myös kotona siivoaminen on hyötyliikuntaa. Päivän aikana liikkumalla vireystila kohoaa. Parempi vireystila puolestaan vaikuttaa positiivisesti oppimiseen, keskittymiskykyyn ja muistiin.

Pienillä muutoksilla, pienillä teoilla on suuri merkitys vaikka ne ei alkuun siltä vaikuta. Vain sillä tavalla päästään tavoittelemaan suurempaa. Kannustamme kaikkia selvittämään minkälaisia liikunta mahdollisuuksia Kiuruvedellä on tarjolla ja ottamaan rohkeasti yhteyttä esimerkiksi Kiuruveden erityisliikunnan ohjaajaan jos kaipaa apuja liikunnan käynnistämisen suhteen. Paikkakunnalla on myös hyvinvointivalmentajia joilta saa varmasti apuja ja tukea erilaisten ryhmien kautta.

On tärkeää muistaa, että liikkuu itseään varten. Itsestään ja terveydestään huolehtiminen ovat tärkeitä syitä liikunnan harrastamiseen. Sopivalla liikunnalla itsetunto paranee ja itseluottamus lisääntyy. Oikean ja sopivan liikuntatavan parissa on rentouttavaa ja se tuo onnistumisen kokemuksia eikä tunnu suorittamiselta.

Rohkeasti liikkumaan ja kokeilemaan eri harrastuksia ja liikunnan tapoja! Koskaan ei tiedä mistä tykkää!

-Johanna ja Enni-


Ps. Käyppäs kattoo meidän Varapäreen YouTube-kanavalta Lähdetään liikkeelle! -video!

Lisää videoita tulossa vielä liikunta aiheeseen liittyen!


Lähteet

Mielekäs päivä -Liikuta (Lilly)

Mielipalvelut Oy


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mykkäkoulusta työtehtävien tahalliseen vaikeuttamiseen - Työpaikkakiusaaminen ilmenee eri tavoin.

Uusi apuohjaaja Elina esittäytyy!

Toiminnanohjaajan esittely ja ajatuksia luovuudesta