Varapäreeltä uusia tuulia kohti! Kiitos kuluneesta vuodesta.

Haikein mielin kirjoittelen tätä blogitekstiä. Työni apuohjaajana Varapäreellä päättyy tänään! Olo on todellakin haikea ja parit itkut olen tässä aamun aikana ehtinyt tirauttaa. Samaan aikaan olen iloinen, koska työstä olen saanut niin paljon uutta elämääni että en voi olla haikea työn päättymisestä liian kauaa. Ja varmasti tulen vielä Varapäreellä käymään!



Aloitin työt Paikka Auki-avustuksen kautta viime vuoden toukokuussa. Korona vaikeutti töiden alkamista niin, että koko toukokuun ajan Varapäre oli kiinni. Toukokuussa pidimme pihatreffejä, joihin sai tulla kahville ja lukemaan lehtiä. Siellä tapasin jo osan Varapäreen vakituisista kävijöistä. Kesäkuussa ovet vihdoin avautuivat ja pääsin mukaan Varapäreen arkeen ja tapaamaan kävijöitä.


Paikka Auki-avustusohjelman kautta pääsin työllistymään vuodeksi apuohjaajan pestiin.


Alkuun jännitin sitä, miten pääsen työporukkaan mukaan ja kuinka kävijät minuun suhtautuvat. Aika nopeasti huomasin, että tämä huoli oli turha. Johanna ja Salme ovat avoimia, iloisia ja rehellisiä työkavereita, joiden kanssa työnteko sujui sutjakkaasti. Varapäreen kävijät ottivat minut nopeasti porukkaan mukaan ja heidän kanssaan olemme viettäneet useita mieleenpainuvia hetkiä! 


Keilapalloja pyöriteltiin useampaan otteeseen vuoden aikana.


Arvostan kävijöissä heidän avoimuuttaan ja innostustaan lähteä mukaan uusiin asioihin. Yhdessä olemme tehneet vaikka mitä, kuten lenkkeilleet, askarrelleet, käyneet retkillä ja katsoneet dokumentteja. Päivittäisissä keskusteluissa kahvin äärellä on kuitenkin ollut parhaat hetket. Joskus on vähän itketty, mietitty yhdessä erilaisiin pulmiin ratkaisuja mutta erityisesti naurettu ja juteltu kaikennäköisistä asioista.


Nuorten ajalla ruoanlaitto oli kaikista mieleisintä puuhaa!


Vuoden aikana olen saanut tehdä hyvin monipuolisesti erilaisia työtehtäviä. Työtehtäviini on kuulunut mm. nuorten toiminnan kehittäminen, markkinointi ja some, erilaisten tapahtumien sekä ryhmien suunnittelu ja toteuttaminen, Varapäreen päivittäiset askareet ja viriketoiminta kävijöille. Pääsin mukaan myös Mä en kiusaa-kampanjaan, jossa jatkan edelleen vapaaehtoisena.

Parasta minusta on se, että olen saanut tehdä todella paljon itselleni sopivaa työtä! Olen saanut suunnitella ja toteuttaa ryhmiä, missä minun taitoni ja mielenkiinnon kohteeni tulevat esille. Luovuus ja sosiaalisuus erityisesti ovat olleet minulle parhaimpia ja tärkeimpiä puolia tässä työssä.


Luovuus on näkynyt työssä eri ryhmissä ja kaksoissiskoni kanssa pidimme myyntinäyttelyn, jonka tuotot menivät Mä en kiusaa-kampanjan hyväksi.


Värikylpy- ryhmässä sukelsimme värien ja luovan maalaamisen maailmaan.


Varapäreessä työskennellessäni huomasin itsessäni suuren muutoksen. Koska olin ollut pitkään pois työelämästä, oli alkuun työntekoon totuttautuminen hieman hankalaa. Mietin, kuinka saan rutiinin ja arjen pyörimään ja onko minulla enää ”älliä” tehdä työtä. Huomasin kyllä melko pian, että onhan minulla vielä älliä tehdä vaikka sun mitä! Nopeasti pääsin sisälle Varapäreen arkeen. Työaika sopi minulle loistavasti, pidin siitä, että aloitin päivän aikaisin ja iltapäivällä olin jo kotona, jolloin ehdin touhuta kotonakin kaikenlaista. Työnteko on aina pitänyt minut vireessä ja aktiivisena.


Luovan valokuvauksen ryhmä eli LuVa järjesti valokuvanäyttelyn Kiuruveden Kulttuuritalolle. Näyttelyssä oli ryhmän valokuvia sekä Varapäreen kävijöiden käsitöitä.


Olen saanut työni kautta hurjasti lisää itsevarmuutta. Itsevarmuutta on kasvattanut se, että minut on otettu toimivaksi osaksi työyhteisöä ja minulle on annettu reilusti vastuuta eikä taitojani ole epäilty.  Olen saanut työn kautta toteuttaa juuri niitä asioita, missä minä olen hyvä!

Moni on kysellyt, mitä aion tehdä työn päätyttyä. Ihan ensiksi taidan levätä jonkin aikaa. Kun olen levännyt mielestäni tarpeeksi ja viimeisetkin lumet ovat sulaneet, tartun haravaan ja alan rapsuttamaan pihamaata ja puutarhaa kevätkuntoon. Teen varastoille ja kaapeille kevätsiivouksen ja kannan minulle tarpeettomia tavaroita kirpparille.


Johannan kanssa teimme useita vierailuita Kiuruveden kouluille. Kuvassa somesammakko Saana Kiuruveden lukiolla.



Onneksi en joudu olemaan pitkään toimettomana, sillä jatkan edelleen pari kertaa viikossa lasten ja nuorten teatteri WilliWisiolla, apuohjaajana sielläkin, kesäkuun puoleenväliin asti. Keväällä käyn myös pääsykokeissa, toivotaan että opiskelupaikka sosiaalialalta irtoaa! Syksyllä aloitan sitten muissa, ihan uusissa hommissa. 


Viime kesänä juhlimme Varapäreen 35-vuotissyntymäpäiviä kauniissa ulkoilmassa.


Haluan kiittää kuluneesta vuodesta Johannaa, Salmea, Helenaa, Varapäreen kävijöitä, Varapäreen hallitusta, yhteistyökumppaneita ja kaikkia Varapäreen tapahtumiin/arvontoihin/tempauksiin osallistuneita. Kiitos!


Aurinkoista kevättä ja kesän odotusta toivottaen,

Jenni

 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Uusi toiminnanjohtaja Kaisa esittäytyy

Tuleeko sinusta isona taiteilija?

Uusi paikka-auki työntekijä Inka esittäytyy