Uusia suuntia elämässä vaikka välillä on ollut vaikeaa.

Hianoa, että on olemassa Mielenterveysviikko, jossa tuodaan esille mielenterveysasioita.

Aspergerin sydrooma ei enään kuullu mielenterveyshäiriöhin, mutta autismin kirjon häiriöillä on omasta mielestä saatava päästä näkyviin myös tälläkin viikolla. En halua tästä "ominaisuudesta" tehdä syntipukkia mun mielenterveysongelmiin, vaan oon oivaltanut, miten pystyn elämämään omannäköistä elämääni. On autismin kirjon puolella oma viikko kesällä niin haluan tällä asialla päästä esittämään "ominaisuutta".

No, miten tämä näkyy mun elämässä?

Vaikka olen tosi sosiaalinen ihminen nykyään, aiemmin teininä koin jatkuvasti vaikeuksia muodostaa sosiaalisia suhteita. Koin elämäni vaikeaksi, kun epäonnistuin jossakin suhteen muodostamisessa. Onneksi aikuisiällä menin Oulun alueen assivertaistukiryhmään, jossa sain samalaisia kokemuksia, mitä muutkin ovat kokeneet.
Raskaan työ/koulupäivän jälkeen haluan olla rauhassa edes tunnin, koska muuten tulee aistiyliherkkyyttä, joka voi aiheuttaa ahdistusta ja tulee "melt down" eli melttari. Melttareita voi mulla tulla, jos on tapahtumassa liian monta asiaa yhtäaikaan ja en pysty prosessoimaan. Vaan mulle pitää antaa yksi asia kerraallaan käsiteltäväksi. Se vie voimat. Muutoin tykkään olla ihmisten seurassa ja haluankin nähdä ihmisiä livenä myöskin korona-aikana maskit päässä.


Tässä kuvassa näkyy palapelin palasia jotka kuuluvat Aspergeriin ja muitten autisminkirjonhäiriöihin. Palapelin palaset kuvaavat osia ihmisyydestä ja mitä kaikkea siihen liittyy.


Mitä positiivistä Asperger antaa?

Luovuuden, voimavaran, jolla pääsen elämässä eteenpäin. Lapsesta asti oon piirtänyt ja askartellut vaikka mitä ja nyt on tapahtumassa iso muutos, kun meitsi hakee amiskaan sisustusartesaaniksi. Ah, ihanaa päästä oppimaan maaleista, tapeteista ja raksajutuista.
Tällä hetkellä koen mielenterveyden palautuneen hyvälle jamalle. On tasapainossa viimein. Viime vuonna tilanne oli niin paha, että koin häpeää omasta ongelmasta, kun tein vielä lomitushommia. Oli pakko luopua rakkaasta ammatista eli lehmien hoitamisesta. 💔
Lomitushommissa valitettavasti koin pahaa henkistä pahoinvointia, kun koin olevani huono lomittaja, vaikka yritin tehdä parhaani. Pääasia on, että olen löytänyt suunnan jatkaa eteenpäin.






Huonona päivänä kuuntelen omaa voimabiisiäni Cher-Believe.
Saan tästä biisistä itselle lisää voimaa ja energiaa. Vaikka biisissä puhutaan rakkaudesta niin minulle biisiä herättää uskoa jälleen ja saan siitä valtavasti energiaa itselleni.

"Do you believe in life after love? Do you remember love? Do you believe in life after love? Do you remember love? Do you believe in life after love?"

Hyvää Mielenterveysviikkoa!


-Jenna-

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Uusi toiminnanjohtaja Kaisa esittäytyy

Tuleeko sinusta isona taiteilija?

Uusi paikka-auki työntekijä Inka esittäytyy