Mitenkä jaksaa ja selvitä korona-ajasta? Varapäreen 10 vinkkiä hyvinvoinnin ja mielenterveyden huolehtimiseen!

Elämme sellaista aikaa jota meistä ei kukaan alku vuodesta voinut kuvitellakaan!
Itse en ainakaan olisi uskonut joutuvani kokemaan tälläistä koko elämäni aikana eikä tähän ole kyllä millään tavalla voinut etukäteen varautua.

Ihminen on luotu olemaan toisten seurassa, ihminen tarvitsee kontakteja toisiin ihmisiin. Nyt kun nämä asiat on joutunut jättämään pois ja rajoittamaan elämäänsä aivan minimiin niin elämä voi tuntua vaikealta, ahdistavalta ja ärsyttävältä. 




Kokosimme teille 10 vinkkiä siihen,
mitenkä omasta hyvinvoinnista ja mielenterveydestä voi huolehtia koronakriisin aikana.

1. Älä jää yksin ajatustesi, murheiden ja tunteiden kanssa.

Monesti käy niin, että yksin ajatukset pyörivät paikallaan ja saattavat muuttua hyvinkin negatiiviseksi. Usein murheet ja tunteet junnaavat paikallaan ja niistä on hankala päästä irti, pahimmassa tapauksessa ne pahenevat. On tärkeää jakaa näitä toisille, keskustella niistä. Puhuminen auttaa! Soita läheisillesi tai tarvittaessa voit soittaa erilaisiin mielenterveyspalveluihin tai osallistua chattiin netissä.


2. Liiku luonnossa.

Vaikka omat harrastukset ovat nyt kenties jäänyt tauolle niin ulkona lenkkeilyä ja luonnossa olemista ei ole kielletty. Luonnossa liikkuminen rauhoittaa ja rentouttaa mieltä, siitä on tehty tutkimuksiakin. Kannattaa siis mennä liikkumaan metsään, lenkkipoluille tai puistoon. Samalla voi kuunnella musiikkia tai äänikirjaa.. tai nauttia vain hiljaisuudesta. Voit myös tehdä havaintoja keväästä ja siitä mitenkä kesä alkaa lähestyä.




3. Opettele tai aloita jokin uusi asia.

Oletko aina ajatellut, että olisipa minulla enemmän aikaa niin tekisin sitä tai tätä? No nyt sitä aikaa on kotona joten nyt voit tehdä näitä asioita joita olet ajatellut tekeväsi silloin kun on enemmän aikaa. Voit esimerkiksi lukea, tehdä palapelejä, tehdä ja opetella tekemään erilaisia käsitöitä, opetella uutta kieltä jne. Nyt siis vaan tekemään!




4. Pidä rutiineista kiinni.

On hyvä pitää niistä omista rutiineista kiinni. Rutiinit luovat turvaa tälläisinä aikoina. On myös hyvä miettiä uusia rutiineja jos olet paljon kotona nyt. Uusia rutiineja voi olla joka päiväisen lenkin heittäminen tai juurikin uuden harrastuksen aloittaminen kotona. 

5. Vältä päihteiden käyttöä.

Liiallinen päihteiden käyttö ei ole koskaan hyvästä ja nyt päihteiden käyttöä on hyvä välttää. Päihteiden käyttö voi pahentaa entisestään olo ja se voi luoda myös turvattomuutta läheisillesi, erityisesti jos kotona asuu lapsia. Mieti nyt erityisen tarkkaan miten ja missä päihteitä käytät. Monet ovatkin nyt koronakriisin aikana jättäneet päihteet kokonaan pois ja keskittyneet täysin hyvinvoinnin ylläpitämiseen ja parantamiseen.

6. Pidä yhteyttä läheisiisi puhelimen tai sosiaalisen median kautta.

Vaikka et voi mennä samalla tavalla kyläilemään eikä sinun luoksesi voi tulla niin pidä silti läheisiisi yhteyttä. Nykypäivänä on hyvät mahdollisuudet yhteydenpitoon videopuheluiden ja muiden etäpalveluiden avulla. Myös sosiaalisesta mediasta voit seurata läheisten elämää ja olla sitäkin kautta yhteydessä. Älä katkaise yhteydenpitoa vaan pidä sitä yllä nyt tiiviimmin soittelemalla ja viestittelemällä. Nyt voit myös lähettää kirjeitä, kortteja tai paketteja läheisillesi yllätyksenä.




7. Lue uutisia vain luotettavista tiedonlähteistä. Rajoita välillä uutisvirtaa.

Ole tarkkana siitä mistä luet uutisia. Muista olla kriittinen uutisten suhteen jos lähteenä ei luotettava kirjoittaja/julkaisija. Koronastakin on paljon ollut liikkeellä virheellistä tietoa ja julkaisuja. On myös hyvä pitää välillä taukoa uutisista ja rajoita uutisvirran lukemista välillä. Joskus liiallinen uutisten seuraaminen voi vain pahentaa omaa pelkoa ja ahdistusta. Pieni tauko ei ole haitaksi välillä.

8. Käytä aika hyödyksi kotona.

Yritä ajatella asiaa nyt niin, että sinulla on aikaa kotona tehdä paljon asioita. Nyt voit tehdä suursiivouksia, käydä kaappeja läpi, nauttia omasta kodista ja ottaa aikaa itsellesi sekä perheellesi. Monesti elämä on kiireistä ja hektistä niin nyt voit oikeasti vain olla. Pyri nauttimaan siitä.

9. Huolehdi hyvästä käsihygieniasta ja viranomaisten ohjeista.

Viranomaisten ohjeistuksia on nyt tärkeää noudattaa. Käsien pesu ja hygieniasta huolehtiminen on tärkeää ja niistä huolehtiminen korostuu tälläisenä aikana. Muista siis pestä käsiä ahkerasti, käytä käsidesiä, yski ja niistä oikein. Viranomaiset tiedottaa uusista menetelmistä aina välillä ja muista noudattaa niitä. Uusimmat tiedot löytyy aina THL:n sivuilta.

10. Pyri positiiviseen ajatteluun, "Kaikki järjestyy".

Älä vaivu synkkyyteen ja pyri ajattelemaan huonollakin hetkellä, että tästä kyllä selvitään ja kaikki järjestyy lopulta. Tämä ei kestä ikuisesti.
On myös hyvä ajatella, että tästäkin ajasta opimme varmasti jotakin uutta ja hyödyllistä tulevaisuutta ajatellen.



-Johanna-


Vinkkejä:

Luonto-liiton Kevätseuranta

Villasukan neulominen-ohjeet videolla



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mykkäkoulusta työtehtävien tahalliseen vaikeuttamiseen - Työpaikkakiusaaminen ilmenee eri tavoin.

Uusi apuohjaaja Elina esittäytyy!

Toiminnanohjaajan esittely ja ajatuksia luovuudesta